negativní působení sekt

negativní působení sekt – obrázekPod výrazem náboženská sekta se nejčastěji míní seskupení vystižené některou ze čtyř dále uvedených charakteristik:

1. Náboženská společnost vzniklá ve snaze reformovat nauku a/nebo praktiky větší a starší náboženské společnosti, např. některé etablované církve. Obvykle přejímá většinu nauky původní skupiny, ale má i nové, odlišné ideje. Protože porušila tradice, existuje mezi ní a okolím určité napětí. Mnoho takových sekt brzy zanikne. Jiné přežívají. Další rostou a vyvíjejí se v etablované náboženské společnosti, od kterých se případně zase odštěpují nové sekty. Jako sekty v tomto smyslu začínala mnohá dnes etablovaná náboženství, včetně křesťanství. (Římští Židé označili podle Skutků apoštolů 28, 22 v rozhovoru s apoštolem Pavlem začínající křesťanství jako sektu.)

2. Podle některých křesťanů relativně nová, spíše menší náboženská společnost, buď výslovně mimo křesťanství, nebo odmítající pojetí křesťanství jimi preferované. Vtéto souvislosti bývají označováni za sektáře např. adventisté, letniční křesťané jako celek, kvakeři, Křesťanská věda, Obec křesťanů, případně antroposofie, a někdy také (zejména evropští) buddhisté, hinduisté, taoisté, někdy i muslimové.

3. Náboženská společnost, v níž převládají tendence jako autoritářství, uzavřenost, fanatismus, nesnášenlivost, selekce informací apod.

4. Náboženská společnost, která svým stoupencům škodí, obvykle takzvaným vymýváním mozku. (Kolem toho ale zřejmě koluje mnoho pověr. Je nesnadné to exaktně potvrdit. Z téhož bývají recipročně obviňovány i některé antisektářské aktivity.) Dále do této skupiny patří náboženské společnosti s násilnými, popř. vražednými či sebevražednými tendencemi.

Slovo sekta pochází z latinského secta. Není rozhodnuto, je-li původem slovo seco, secare (sekat) nebo sequor, sequi (následovat). Do evropských jazyků proniklo z latinského překladu Bible, kde v Novém zákoně je několikrát uvedeno jako překlad původního řeckého hairesis, jež je nejbližší významu 1.

Přehled všech příspěvků kategorie: negativní působení sekt

Integrace výchovy ke zdraví do preventivního programu školy

P - prevenceVybrané texty

Na našem gymnáziu máme již řadu let dobře fungující a ověřený preventivní program, který je bohatý na nejrůznější školní i mimoškolní aktivity i metody a formy práce. Na jeho realizaci se podílí školní preventivní tým, pedagogové školy – především třídní učitelé, i externí organizace (některé léty praxe ověřené, některé nově oslovené podle aktuálních témat a potřeb školy).

Autorita pedagoga v kontextu prevence rizikového chování žáku

P - prevenceVybrané texty

Slovo autorita je v pedagogice velmi často skloňovaným pojmem. Skloňuje se jak v souvislosti s kázenskými problémy na našich školách, tak jako duležitá kompetence dobrého učitele. V praxi je pak stálým tématem pro zacínající pedagogy i pro ty zkušené vzhledem k promenám školství, žáku i spolecnosti jako celku. O složitosti tématu autority v kontextu současného školství svědčí už to, že její vymezení v podstatě nemůže být jednoznačné. V teorii (a zejména pak v praxi) se setkáváme s různými způsoby uchopení a interpretací autority.

Dětský diagnostický ústav, Středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna - Olomouc - Svatý Kopeček

S - síť služeb

Dětský diagnostický ústav Olomouc poskytuje péči jinak poskytovanou rodiči nebo jinými osobami, kterým bylo dítě svěřeno do výchovy rozhodnutím příslušného orgánu, dětem s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a dětem umístěným na dobrovolném pobytu. Poskytuje péči rovněž dětem, u nichž bylo nařízeno předběžné opatření, a také ambulantní a poradenské služby dětem, které jsou ohroženy rizikovým chováním, ale také vystaveny nepříznivým podmínkám sociálním, rodinným a školním.

Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna - Horní Maršov

S - síť služeb

Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna Horní Maršov je příspěvkovou organizací  přímo řízenou  MŠMT. Je zařízením určeným pro děti s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a pro děti umístěné na základě předběžného opatření s diagnostikovanými poruchami chování ve věku do ukončení povinné školní docházky.

Výchovný ústav, středisko výchovné péče HELP, základní škola a střední škola - Střílky

S - síť služeb

Výchovný ústav pečuje o děti s nařízenou ústavní výchovou, uloženou ochrannou výchovou a nařízeným předběžným opatřením. Středisko výchovné péče HELP zajišťuje ambulantní provoz se zaměřením na poskytování pomoci dětem a mládeži. Každý rok přijímáme zhruba 30 dětí. Součástí zařízení je základní a střední škola, která zajišťuje vzdělávání ve 3 učebních oborech.