Mládež, která tráví čas se svými rodinami v obchodních centrech

V - výzkumyVybrané texty

Mládež v obchodních centrech (OC) je novým fenoménem 21. století. V loňském roce jsem se v rámci práce (streetworker pro děti a mládež) rozhodla věnovat více času problematice tzv. „mall junkies” a zaměřit pozornost na nově otevřené nákupní centrum ve městě, kde žiju.

Čím jsou tedy nákupní centra tak přitažlivá pro mládež a jejich rodiny? Zájem a atraktivitu nákupní centrum vzbuzuje nejen u mládeže, ale i u dospělých. Pro mladé lidi představuje místo střetávání se svými vrstevníky, místo, které je součástí jejich životního stylu. Velká plocha, kde se lehce mohou ztratit, být anonymní. Prostor, kde nemusí poslouchat příkazy rodičů, kde mohou být relativně svými vlastními pány. Pokud vezmou své rodiče nebo jiné rodinné příslušníky s sebou do nákupního centra, dovolí jim vstoupit do svého světa. Vytvářejí se odlišné skupiny, které navštěvují nákupní centra.
Jen velmi stručně vám přiblížím charakteristiku těchto skupin. Jsou to mladí lidé, samotáři bez vrstevnické skupiny a rodin, kteří hledají možná místo, kam by mohli patřit, kam by se mohli začlenit. Náctiletí se svými vrstevníky, kteří se setkávají tváří v tvář. Komunikují bez prostředí virtuálního světa, bez informačních technologií. A další skupinkou jsou právě mladí lidé se svými rodinami, kteří vyrážejí trávit „volný čas“ právě sem. Je otázkou, zda je to dobře, nebo špatně, jelikož z našeho výzkumu vyplynulo, že mladí lidé navštěvují nákupní centrum především pro zkrácení čekání, nudy, pro zábavu.

Více závěrů najdete v přiloženém článku.

NáhledPřílohaVelikost
mladez_ktera_travi_cas.pdf233.71 KB