- Rizikové chování
- agrese
- antisemitismus
- domácí násilí
- drobné krádeže
- extrémismus
- gambling
- homofobie
- intolerance
- kyberšikana
- násilí
- negativní působení sekt
- netolismus
- rasismus
- rizikové chování v dopravě
- rizikové sexuální chování
- rizikové sporty
- spektrum poruch příjmu potravy
- šikana
- užívání návykových látek
- vandalismus
- xenofobie
- záškoláctví
- závislostní chování
- Prevence
- Legislativa
- Výzkumy
- Filmové projekty
- Dobrá praxe
- Finance
- Síť služeb
Jak postupovat
Všeobecná prevence formou zprostředkování demokratických hodnot a principů lidských práv a tolerance
Konkrétní prevence formou výuky o extremismu a o negativech spojených s minulostí a současností extremismu, rasismu, xenofobie a antisemitismu a možnostech sankcí za projevy extremismu a souvisejících jevů.
Specifická prevence formou debat s angažovanými osobami (např. diskuse s oběťmi extremistických útoků).
Možnost využití životních příběhů, uměleckých děl –literatury, filmů s následnou besedou.
Specifické formy prevence ve vztahu k již působícím extremistům a jejich strukturám ve škole (např. vzájemná diskuse s jejich potenciálními terči násilí)
- Zjistit hloubku extremistického přesvědčení či rasistických, xenofobních anebo antisemitských postojů u jednotlivců a zjistit jejich případné vazby na extremistickou scénu mimo školu.
- Zjistit rozšíření uvedených postojů v kolektivu, třídě, škole.
- Vyvolat diskusi o problémech souvisejících s uvedenými postoji s cílem odhalit jejich příčinu.
- Nabídnout alternativní volnočasové aktivity.
- Zaměřit výuku na tyto problémy.
- Okamžitě a razantně vystoupit proti projevům intolerance mezi žáky vyvolanými uvedenými postoji a názory.
- Pozvat experty k diskusi s žáky/studenty.
- Informovat rodiče v případě zjištění uvedených hlouběji zakotvených postojů a nabídnout jim spolupráci.
- V případě závažných projevů (především násilných) informovat bezpečnostní složky (Policii ČR)
Nevhodné přístupy:
- Moralizování a skandalizace bez obeznámenosti s problematikou mládeže a extremismu;
- Okamžité vyhrožování tresty a zákonnými postihy v případě kontroverzních názorů v běžných diskusích;
- Nezkoumání motivace lidí k určitému jednání, které se na první pohled může jevit extremistické, ale nemusí takové být.
- Přejímání extremistických názorů do výuky a argumentace s cílem zalíbit se extremisticky orientované mládeži.